Friday, June 15, 2012

Judgemental


assalamualaikum

bercakap pasal judgement...subjektif betul pasal judgement ni..
judgemental yg sentiasa ada di kalangan manusia2 yg saya sendiri xtau macamane nk cakap...
benda ni semua semua org pernah alami kot...sama juga dgn saya...

saya juga xleh nk lari dari sikap ni yg kadang2 dtg dlm fikiran saya...
tpi saya cepat2 tepis n nak elak drp pk bnda buruk pasal org...
astaghfirullah....banyak dosa hati yg telah saya lakukan tanpa saya sedari...

sebagai manusia....kita xde hak nak judge manusia kan..
sebab kita xtahu apa yg org tu alami...apa yg org tu lalui..
what they have been through in their life...ups and downs...semua perkara...

saya ada berhadapan dengan org yg tahu bercakap secara postif tapi attitude atau feedback yg dia bagi sangat negatif...
saya tau saya juga xperfect...tapi sekurang2 nya saya tak menghukum org lain dgn cara menunjukkan attitude negatif kepada mereka..
masih ada rasa belas ihsan n kemanusiaan dalam diri saya ni...
jagalah manner...sopan santun anda...fikir lah perasaan org lain jugaa...

kamu xtau...jadi kenapa kamu suka2 mentafsir manusia dgn tohmahan yg bukan...
kamu dah cuba memakai kasut mereka kah...yg mereka pakai melalui liku2 hidup mereka setiap hari
yg sdikit pn kamu tidak ketahui...
kamu siapa untuk menilai manusia....kita siapa....
ini pn peringatan untuk diri saya sendiri juga..

setiap perlakuan n kata2 yg kamu keluarkan..
fikirkanlah dahulu....bak kata org putih..think b4 u talk right??
macamana kalau kamu berda di tempat org tu...n org tu buat perkara yg sama...
apa kamu rasa...
kita ni manusia biasa...
semakin hari usia kita semakin bertambah...
sepatutnya fikiran kita pun biarlah matang....xdapat banyak sedikit pn jadilah...

saya tau bukan senang berhadapan dengn kerenah manusia yg kita xsuka..
tapi perlu ke kita pn jadi buruk macam mereka...xde guna pn buat mcm tu kan..
lebih berhikmah jika kita ambil pengajaran dari kesilapan mereka...atau mungkin itu juga
kesilapan kita sendiri...
biarkanlah dia..mungkin dia pn dah atau akan belajar daripada kesilapan dia...
ingat..kita bukan sesiapa untuk menilai...

sebelum menuturkan sesuatu...menjaja cerita yg bukan2..
fikirlah dahulu...tentang keadaan dia...tentang situasi dia...tentang perasaan dia....
xsalahkann...
memberi kemaafan saya tau bukan senang nak buat..
tapi cubalah...cubalah...dan cubalah....
saya juga berusaha untuk memperbaiki diri saya...
saya harap awak pn sama...

sekian...semoga Tuhan bka pintu hati saya dan awak juga...

No comments: