Friday, December 28, 2012

2013

Assalamualaikum..

sedar xsedar..tahun baru dtg lagi..
azam tahun baru?? hemm..aku rasa azam taun lepas blom tercapai lagi kot..
xpe..sabar..akan sampai masanya...insyaAllah.

mari kita muhasabah taun lepas2 kite..sepanjang taun 2012 ke..
emm..sepanjang 2012..terlalu byk yg berlaku..tonggang terbalik aku kat sini..tp aku still dapat berdiri ngan kaki sendiri...walaupun xde sape kat sisi aku time aku tonggeng terbalik tu kan..aku tau doa mak bapak aku xpernah jauh dari aku..same gak adik2 aku..

hidup aku byk mengajar aku..normal la kan..setiap org mesti ade blaja sesuatu drp life masing2..
ntahla..aku byk kecewa dan terkilan..ni mungkin ujian Allah kat aku kot..
xbanyak yg aku minta..cuma nakkan kehidupan yg baik..gembira...bahagia dan sempurna dengan apa adanya..
bukan harta yg aku kejar..tp nak happy je kot...
insyaAllah aku akan terus gagah mengejar impian aku..sesuatu yg indah mungkin hadir sementara...
yang penting bagi aku sekarang redha mak bapak aku..
byk salah aku ngan diorang...aku nak baiki kesalahan aku..aku nak tebus kesalahan aku...semoga aku xkan ulang kesilapan aku lagi...insyaAllah..

semoga Allah menjauhkan perkara yg xbaik dari kita semua...semua nak yg baik2 kan..sama2lah doa kawan2..
doa kita Allah sentiasa dengar...Dia cuma tunggu masa yg sesuai je utk bagi ngan kita...sebab Dia sebaik2 perancang hidup...
amin ^_^

Thursday, December 6, 2012

Tangisan yang tidak kedengaran







MERAH, HIJAU, PUTIH adalah warna kegemaran Rasulullah..lihatlah betapa Rasulullah telah meimilih mereka awal2 sebagai kesayangan Baginda.

Semoga Allah melindungi kamu Palestin.
amin.



Lumrah Manusia

SUNYI SEKEPING HATI
......
.
.Apa pesan ustaz?”

“Pesan saya ialah pesan yang selalu saya bisikan pada diri saya sendiri… jagalah Allah, Allah akan jaga kita. Allah lebih besar daripada masalah kita. Pintalah kepada Allah agar memutuskan sesuatu yang baik buat kita walaupun keputusan itu nanti mungkin berlawanan dengan apa yang kita inginkan!”

“Saya sepi ustaz…”

“Kita akan sepi bila hati kita sepi dengan Ilahi. Bila terpisah dengan Allah, kita akan sunyi walaupun semua orang yang tersayang masih di sisi. Kita boleh kehilangan seorang isteri, tetapi kita tidak mampu ‘kehilangan’ Allah dengan melupakan-Nya.”

“Isteri saya akan kembali?”

“Itu tidak pasti. Hati orang… mana mungkin kita menentukannya. Tetapi yang pasti, tuan telah kembali. Kembali kepada Allah, kembali ke rumahNya ini… hati orang yang berada di rumah Allah tidak akan sunyi.”

Saya teringat bagaimana Rasulullah SAW sendiri mengasingkan diri di tingkat atas masjid Nabawi ketika baginda diuji oleh ragam isteri-isterinya. Begitulah tawaduknya baginda. Baginda pun kembali kepada Allah sewaktu diuji. Lantaran itu, Allah telah menurunkan surah Al Tahrim ayat 5, sebagai penghibur kepada jiwanya. Firman Allah itu bermaksud: “Jika nabi menceraikan kamu, boleh jadi Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri yang lebih baik daripada kamu, yang patuh, yang beriman, yang taat, yang bertaubat, yang mengerjakan ibadat, yang berpuasa, yang janda dan yang perawan.

Ya, kehilangan acap kali menemukan kita kepada sesuatu yang lebih berharga. Itulah ajaibnya cinta Allah dalam hati hamba-Nya. Hati suami yang mencintai Allah selamanya tidak akan sunyi. Sekiranya dia benar-benar mencintai Allah, dia akan tenang, sama ada ketika isteri masih di sisi atau sudah tiada lagi. Justeru, apabila diuji, kembalilah ke rumah Allah, dan jangan lupakan doa ini: ”Ya Allah, berikanlah cintaMu kepada ku dan jadikanlah aku mencintai orang yang mencintaiMU dan mencintai segala sesuatu yang membawa kepada kecintaanMu. “

Waktu menghampiri jam 11 tengah hari. Saya terpaksa pergi. Ketika melangkah ke luar masjid, mata saya sempat melirik ke arah lelaki tersebut. Dia masih duduk bersimpuh di sana, dengan Al Quran yang terus terbuka di tangannya. Ya Allah, Kau berikanlah ketenangan buat hatinya yang sunyi. Berikanlah kepadanya cintaMU yang sejati! Agar, kami tidak menjadi lelaki-lelaki yang sunyi. Amin.


Thursday, November 29, 2012

aku terinspirasi


madah hati..
madah nafsu..
madah akal...

aku cuba untuk bermadah..
yang datang dari hati...
dipengaruhi akal sempit..
aku cuba untuk bermadah..
mengungkapkan isi hati..
yang tak mungkin sesiapa kan mengerti..

hati aku di sini..
akal tetap kalah dek terlalu cuba untuk mengerti..
apa yang akan terjadi..
aku juga xpasti..

hari ini aku bermadah dari hati..
yang terlintas saat ini..
walaupun kau takkan mengerti..
kenapa aku bodoh sebegini..
demi menghangatkan kedinginan hati.

aku sangsi..
aku xpasti..
aku mungkin memperbodohkan diri sendiri..
tapi aku xpernah mengkhianati hati..


~nukilan liana 

Friday, November 16, 2012

Rapuh

Suka lagu ni...drama cerita Tentang Dhia


Tuesday, November 13, 2012

inside

ya Allah ya Rahman ya Rahim...
disaat ini...hati aku sangat terluka ya Allah...
dugaan apa yang berikan untukku ya Allah...
Jiwa aku terseksa...dada aku sesak dengan kesakitan ini ya Tuhanku..
Engkau Maha Mengetahu, Maha Mengampuni, Maha Menyayangi..
Janganlah Kau duga aku dengan sesuatu yang aku xmampu hadapi ya Allah..
berikanlah aku kekuatan...

Monday, November 12, 2012

hikmah

Berdoa tanpa henti.. Berusaha tanpa putus asa.... insyaALLAH ALLAH akan makbulkan apa maksud sebenar yang kita perlu... yang penting jangan putus asa.. . menangis tanpa bersedih... fokus pada pertolongan ALLAH... masa menentukan jika bersabar... semuanya amalan mulia... ujian ALLAH untuk orang2 yang bersabar dan orang2 yang ingin berubah kearah kebaikan... :)

Ustaz Don Daniyal

Thursday, November 8, 2012

till Jannah

Assalamualiakum..

wahhh...lamanya xbertandang kat sini kan..
bertandang pn stakat post gambar ngan lagu..i biase larr..lyn perasaan ajeee...hihi
nway..
just now...talk to mama..
hemmm...lupa story kan...my parents gi haji for this year, along with my granny..
Alhamdulillah..mereka mendapat seruan utk menjadi tetamu Allah kat Mekah..
baru tadi jugak ak baru pas interview..
dari 2 3 hari lepas aku nervous..
macm rama2 menari dalam perut org cakap kan..

nway...Alhamdulillah..aku dpt semangat daripada family aku..adik2 aku especially..
awal2 aku call mama n abah suh doakan aku kat sana..
b4 interview call ayang jugak..tetibe tanye kat die management tu ape dlm bhsa melayu...biase r..smua benda bleh lpe kalo ngah nervous kan..

Alhamdulillah jugak..aku syukur sgt2 dikurniakan adik2 yang sgt menyayangi kakak mereka ini..aku terharu adik aku siap baca n sedekahkan aku yasin so aku dipermudahkan urusan..
terima kasih ya Allah atas anugerah Mu yg xternilai bagi aku...
aku syukur sgt ada diorang kat sisi aku..

eh...tertinggal cite pasal call mama kat Mekah td kan..
td mesej dia ckp da abes interview..tp die xreply..
aku da sampai ofis dia call..cakp td kat masjidilharam...xdpt reply mesej..
sayunya hati aku dengar suara mama..serius aku mmg nangis trus kt ofis..lantak la org nengok ke x...muahahaha...

aku cte r wht happened during interview..n then mama ckp serahkan pada Allah..semoga ada rezeki kita..amin..
n then aku ckp aku xtau lg dpt balik ke x nt diorang pulang dri mekah nt..25hb sbb aku dah xde cuti...and plus tiket mahal gile nk mati kott...isskkkk..
serius aku rindu nk tgk wajah mama ngan abah aku..
time borak2 ngan mama aku cakap ar aku rindu ngan mama n abah...direct je cakap..air mata xyah btau la kan...tang mengalir cam air terjun kot kt pipi..hik3..well..mama n abah tau aku cane...anak diorang kan...
n then mama said mama pun rindu anak2 mama...
huuuuu....sedeyh okayyyyy...

ya Allah berilah rezeki lebih kt aku spya dpt balik jenguk diorang...amin..
aku syg diorang..sbb dioranglah syurga aku..didunia dan diakhirat... :')

Monday, November 5, 2012


Tuesday, October 30, 2012

doa doa doa

Allah Taala Maha Mendengar..jangan letih dan berputus asa memohon daripada-Nya..

"Kekuatan manusia itu pada hatinya, hati manusia itu milik Tuhannya. Ada Tuhan dihatinya, maka segala kekuatan itu ada pada kita."

Tuesday, October 9, 2012

Husnuzon

mood aku xbgus sgt ary ni...ras cam semcam dua mcam je..
ade bnde xkene..tp aku xtau ape....gile ke..eheh
tp xpe..sabar..
aku kecik aty la...terkilan pn ade gak..
rasa cam diambil kesempatan pn ade gk..
ni ke balasan utk aku...aku tau xbaik pk cmnih..pk stiap bnde msti ade hkmah die...
tp aku manusia biasa..ade sesetengah perkara ak xleh terima jgk..
buat aku kecik aty..
i never treat people the way i dont want them to treat me..
tp tulah...dunia bukan slalu adil kot..

pagi2 dah meluah perasaan kat cni..
husnuzon yana..husnuzon..
ptt aku syukur aku far away better kalau nk dibandingkan..
biar kita jadi cam beauty with brain..
kan..kan..kan.. ;)

balasan Tuhan tu pasti..masa je akan menentukan..
biarkan org buat kita..kita sabar....kita dapat pahala..
nanti Tuhan balas direct macam star light je kat dia..
biarkan dia...
hati kena redha yana...msti ada yg lebih baik menunggu..




jom Starbuckss ;)

Thursday, October 4, 2012

Be Tough


Friday, September 28, 2012

Makan


ok..i know it looks really delicious..

nak pavlova!!!! =.='

Monday, September 24, 2012

I Wish


I wish that we never met before
I wish that i'm not associated with u..
I wish that i can go far away from u...




this one i stole from my friend's blog...Aura Besi
aku hepi tgk ko hepi...alhamdulillah..
semoga Allah sentiasa limpahkan rahmatNya untuk ko kann..
mgkin sblm ni aku xbyk memberi yg 'baik2' utk ko...sebaliknya aku yg slalu cari ko time aku ssh..slalu mtk nasihat ko...selalu jgk susahkan ko..huhuhu..walaupn kdg2 nashat tu masuk kanan pastu kuar kiri...walaupn aku mungkin bukan kawan terbaik yg ko ada sekarang ni..
tp aku nk kau tau...time aku rasa sunyi...susah...sedih...down...tension..
sekurang2 nya aku masih ada kata2 hikmah yg ko bagi kat aku dulu...
aku nk ucap terima kasih sbb ko bagi tempias aura besi kau kat aku..walaupn sedikit..
tp kesannya besar untuk aku :)

Allah bless u

Thursday, September 20, 2012

Dia dekat denganku

hayati betul2...dengar sampai habis...



Allahu Rabbi :')

Thursday, September 13, 2012

26 ker...

HAPPY BIRTHDAY YANA!!!!!!

ok....i'm 26
huhuhu..tua dah oiii..


inspired by a wish from kak shifa....hehe..tq kak...

"Alhamdullillah!!! You survived 1 more year.. you are more mature now.. more beautiful than ever.. more stronger.. more experience.. InsyaAllah, better things awaits for you this year ;) "


remember yana....always be GRATITUDE....it will makes u happy... :)

Monday, September 10, 2012

muara hati

haha....sbenarnya tertengok blog emilia yg cun...post lagu ni...
so aku nk post jugaakkkk laaaaa...huahuahua!!!! :P

bestnya kalo ade org cintakan aku camnih...n tujukan aku lagu nehhhh.....cair aku.....
biasela...semua org mncari cinta....
aku pn mencari cinta.....cewahhhhh...
people who will love u as much as we do...haha...jiwang sat naaa!!!!

nahh layannnn..... ---> mekasih emil!




Magic Red Shoes

Assalamualaikum guys....


cantik tak kasut merah saya.....hehe ;P

its been a while writing in this blog...
it's september already....
emmm..not much to say....
but biasala...ada ups n downs...
kebelakangan ni...byk pk....selepas byk yg terjadi....
last week got inspired by someone...a friend of mine...not too close..not too far..
but she's the one who always give me a good advice in facing life issues and everything....

for everything happens in our life
the most important thing is us..not them...
whatever it is....
it's actually how we react....
how we accept them n our life...and to take it positively...
ya Allah...susah sgt...
mungkin ok sekejap je tp dtg balik....
i think i do need a stone.....

after all of those i've been through...selama ni la..
really make me realize that i cant let people pick my head...poke me around...
i want to change....and hope that Allah will make it an ease way for me...
i want to change step to step.....
to be who i wanted to be...

realizing back how my parents raise me up..
i should be so grateful for that...wake up from this sleep and avoid from interfering myself into negative thinking....
if people cant do that for me....so i'm the one who should take action...
if i'm not happy, then i should go out and find my happiness...
i will never make people worry about me anymore...
i really hope that everything will be good after this...

pray for me guys.... :)

Thursday, September 6, 2012

cry


Friday, August 24, 2012

bad feels....

saya rasa cam xnak balik kuching...boley x.....isk..isk... T_T

Wednesday, August 1, 2012

blue

terima kasih kerana menghormati perasaan saya...
terima kasih sangat2....


Friday, July 20, 2012

Ramadhan

Esok dah start puasa...
Selamat menyambut Ramadhan semua...
semoga ibadah kita diterima dan diampunkan Allah segala dosa...amin

Friday, July 13, 2012

perempuan


kasihan seorang perempuan
diam-- dia lemah.
lantang-- nampak salah.
mesra-- dia sundal.
pasif-- suami gatal.

kahwin-- "bila beranak?"
tak kahwin-- pasti digelak.
berzuriat-- xcukup sempurna.
tak berisi-- lagi dikata.

berhijab-- tak cukup labuh.
tak tutup-- lagilah heboh.
setia-- dimadu lelaki.
curang-- dicanang keji.

terlalu cinta-- dimain2kan.
terlalu berjaga-- dimarah2kan.
sering nangis-- rimas selalu.
mata kering-- dipanggil batu.

orang mendosa-- yang salah perempuan.
bila pahala-- lelaki diagungkan.
buat betul-- pelbagai dipersoal.
buat silap-- sekampung berbual.

aduhai--
betapa kasihan;
betapa kasihan.

*pause*

kadang2 bila aku baca status2 chauvinist di fesbuk, aku rasa macam hendak komen dan maki selalu. aku tidaklah seorang anti lelaki, jauh sekali seorang feminis. aku cuma hendak keadilan dalam pertimbangan.

baca status2 'jantan konon2' ini buat aku hendak muntah.
beri nasihat itu ini pada wanita--
tapi dia sendiri melakukan perkara2 yang menjadikan perbuatan wanita yang dikata itu suatu fenomena.

contoh:
bersinis tentang perempuan bergambar tidak sopan.
SENDIRI ada gambar dalam kelab malam sama perempuan.
bertegas tentang aurat perempuan dan berkeras tentangnya.
SENDIRI cuma bergaul dengan mereka2 berkain atas peha.

apa cerita?

apa yang aku nampakkan,
zaman ini--
untuk menjadi perempuan yang diterima--
seorang perempuan perlu bertanya.

"abang hendak saya jadi apa?"

hakikatnya;
kalau tanya pada singa,
mestilah laparnya pada daging.
kalau tanya pada serama,
mestilah laparnya pada emping.

soalnya wahai perempuan--
"adik hendak jadi apa?"

kalau hendak jadi lauk,
masaklah tubuh sampai semerbak.
kalau hendak jadi ilmu,
lakarlah tubuh bertulisan berselerak.

kita yang pilih kita siapa.

*pause*

wahai perempuan.
semua jenis perempuan telah pernah aku jadi.
semua jenis perempuan--
DEMI diterima lelaki.

apa untungnya?
hati yang mati.
jiwa yang lari.

sudah2lah tu, wahai perempuan.
kasihankan diri kita.
sayangkan diri kita.

simpankan--
setiap kasih setiap cinta setiap rasa setiap manja--
pada seseorang bernama suami.

kerana--
selagi KITA tak terima diri ini;
selamanya kita saham yang rugi.
berhenti.

berhenti puaskan satu dunia.
berhenti--
dan buat APA yang kita SENDIRI rasa kita bahagia.

*pause*

kasihan.
kasihan seorang perempuan.
tapi menguntungkan.

kerana--
dibilang lemah, salah, sundal, gatal.
digelak, dimain, dimarah, ditujal.

kalau cuma dia senyum dan redha sabarkan--
berkecai semua--
berjemput ke syurga.

Thursday, July 5, 2012

Nisfu Syaaban

Salam Nisfu Syaaban semua..Rasulullah saw telah bersabda: Apabila tiba malam Nisfu Syaaban maka kamu hidupkanlah malamnya dan kamu berpuasa di siang harinya, sesungguhnya Allah turun (hampir) padanya dari terbenam matahari ke langit dunia dan berfirman: Sekiranya terdapat orang yang memohon keampunan maka Aku ampunkannya, sekiranya terdapat orang yang meminta rezeki maka Aku beri rezeki kepadanya, sekiranya terdapat orang yang ditimpa bala maka Aku sejahterakannya, sekiranya begitu… sekiranya begini… sehinggalah terbitnya fajar.


Ampunkan segala dosa dosaku ya Allah...

Tuesday, July 3, 2012

Lonely


:'(


Thursday, June 28, 2012

terkesan dihati


Sebenarnya aku tidak pernah memikirkan dan menjangkakan aku akan merasai semua ini. Sering aku tertanya-tanya kenapa aku yang dipilih untuk merasainya. Apakah istimewanya aku sehingga menjadi pilihan untuk dibawa ke jalan ini.
Bila melihat diri ini, aku melihat diriku sedalam-dalamnya. Layakkah aku? Aku insan biasa yang sangat biasa. Aku tidak sempurna. Sangat tidak sempurna. Ya Allah, kenapa Engkau begitu menyayangi aku, sedangkan aku di sepanjang kehidupan ini tidak berbuat apa-apa pun demi agama-Mu. Kenapa Engkau memilih untuk menyelamatkan aku? Sedangkan aku sebelum ini tidak berusaha untuk mendalami agama-Mu.
Pada satu saat diri bersendiri, teringat pada kalamNya yang bermaksud:-
"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.""(surah Ali-Imran: Ayat 133)
Dalam sujud aku menangis tanda kesyukuran dan rasa malu kepada Penciptaku. Dalam sujud aku memohon kemaafan pada Sang Pencipta. Terdetik di hati ini, walau bagaimanapun kekurangan yang ku rasai, aku masih seorang manusia ciptaan-Nya yang Maha Agung. Begitu tidak patut untuk aku  menghina diri sendiri yang merupakan salah satu ciptaan dari-Nya yang maha Esa. Dari rasa itu aku bangkit. Bangkit sebagai seorang aku yang baru.
Dalam hati aku yakini..
"Pertolongan-Nya tidak pernah terhenti!.. "
Namun, adakalanya aku merasa seperti seorang yang baru dilahirkan. Aku seperti bermula dari kosong. Terbit rasa jauh ketinggalan dan kadang kala rasa malu. Betapa ceteknya ilmu di dadaku, betapa aku tidak mengenali-Nya dan mendalami ilmu-Nya. Aku seakan-akan ingin berlari dan bersembunyi daripada orang yang sudah berada jauh di hadapanku.
Dan kubisikkan lagi...
"Pertolongan dari Allah tidak pernah terhenti. Allah mengurniakan hamba-Nya yang tak jemu-jemu membantuku yang serba tidak tahu ini. Allah memberi kekuatan kepada orang yang terdekat denganku untuk tidak pernah lelah meminjamkan semangatnya kepadaku. Dari situ aku mula merangkak, kemudian ku cuba untuk berdiri. Walaupun kadangkala aku jatuh beberapa kali, tapi kali itu jualahi aku lebih berusaha untuk cepat bangkit."
Jujur, semua ini tidak mudah untukku. Memerlukan pengorbanan demi pengorbanan yang kadangkala mencarik-carik hati dan perasaanku.
Di jalan ini...
Aku seakan-akan merasai perasaan jatuh cinta kali pertama. Jatuh cinta dengan Penciptaku. Jatuh cinta untuk berjuang demi agama tercintaku. Jatuh cinta untuk terus kuat.. Walaupun jalan ini tidak mudah, tetapi dari jalan ini aku membina kekuatan. Dan dari jalan ini juga aku memperoleh kematangan.
Kini, aku sudah mampu untuk berdiri dan akan terus melangkah. Aku berharap selepas ini aku bukan sahaja mampu berdiri tapi mampu untuk terus berlari di jalan ini. Ke sesuatu destinasi yang lebih besar dalam kehidupanku. Suatu perjuangan yang memerlukan pengorbanan. Aku harus bersedia. Ya, akan sentiasa bersedia.
Terima kasih kepada yang tidak lelah meminjamkan semangatnya kepadaku. Semoga apa yang bakal aku lalui di hari-hari mendatang dapat membawa manfaat kepada diriku dan isi dunia ini. Semuanya ku lakukan demi Dia Rabb ku yang tercinta. Di akhir pengharapan, aku berharap agar aku, dia dan semua akan bertemu hingga ke syurga sana.
Apa yang pasti.. Terima kasih kepadaNya. Atas kurniaan ini, kerana DIA aku masih berada di jalan ini...


Syaaban

Syaaban datang...


xsampai sebulan lagi...Ramadhan akan menjelma..
semoga Ramadhan kali ni lebih baik dari yang sebelumnya....
syukur sgt2 Allah masih bagi peluang untuk aku bertemu Ramadhan....
rindu saat2 tarawikh bersama keluarga....


permudahkanlah perjalanan hidupku ya Allah
tegarkanlah hati aku....amin

Friday, June 22, 2012

hamekk...

21 Ciri Lelaki Layak Dijadikan Suami

Spesifikasi calon suami yang bolehlah dibuat suami:-
1. Solat fardhu cukup 5 waktu.

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.

4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yang lain.

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.”

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.

8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.

9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw..”

10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.

11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.

12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.

13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.

14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.

15. Jenis senyum sokmo.

16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu – UAI)

17. Pandai masak sekurang-kurangnya masak nasi dan goreng telur, ayam, ikan, nasi goreng, nasi goreng hailam dll. Kalau dia tak sempat nak masak sekalipun, dia takkan makan kat McD atau tempat-tempat makan yang pelik-pelik nama dia menu yang mahal-mahal sebab dia tahu keje dia gaji tak banyak. Makan nasi lemak kat gerai lagi ok pe.

18. Rajin. Ringan tangan tolong isteri. Kadang2 tolong kemas rumah, sapu sampah, sidai kain, memasak. Tapi janganlah poyo sangat sampai kawan-kawan isteri datang pun, tolong gorengkan pisang kat dapur untuk raikan tetamu.

19. Jenis pembersih gak la. Masa muda-muda dia tak de la jenis pakai seluar jeans busuk berminggu-minggu tak basuh. Bau badan tu jaga. Kena bersih sebab hari-hari nak ngadap Allah, bukan nk wangi depan manusia je.

20. Sehari sekali ingatkan bini dan anak-anak tentang kematian dan amalan agama. “Sayang, tengok jam tu. Ha, bila kita tengok jam.. Ingatlah detik kematian tu makin hampir.”

21. Dia sentiasa nak berubah bersama-sama isteri dan anak-anak dia. Berubah jadi lebih soleh dari sehari ke sehari.


Anda berharap pada lelaki idaman atau Allah Maha Cinta?
Berharaplah pada Pencipta Cinta, mohon padanya.. Antara dua sahaja yang akan jadi jika anda berdoa : DIA akan beri apa yang kita mohonkan atau beri yang lebih baik. Andai ujian ditimpakan, hikmahnya itulah lebih baik dari apa yang kita mohonkan.





Cinta tu bukan pada harta...rupa....semua tu boleh hilang bila2 masa.....
hati yang penting....ingat senang ke nak cari yang satu hati ngan kita....walaupun harta dah xde...rupa pun dah xde...tapi hati tetap hati tu juga kan,jagalah hati yang dah ada tu....fikir fikirkanlah kawan2... :)

Thursday, June 21, 2012

quotes

orang yang kita sayang hari ni...xsemestinya boleh membahagiakan kita pada hari esok....
kan....

Sunday, June 17, 2012

A Bitter Truth

Assalamualaikum....

jika anda....anda lebih sanggup untuk hidup yang manis tapi penuh penipuan...
ataupun kehidupan yang 'pahit' tapi ianya adalah kebenaran....

bagi aku....
a bitter truth is better than a sweetest lie....

at least i'd live in an honest way right....

muhasabah2....dunia hanya sementara...
yang bahagia juga cuma sementara...

^__^

Friday, June 15, 2012

Judgemental


assalamualaikum

bercakap pasal judgement...subjektif betul pasal judgement ni..
judgemental yg sentiasa ada di kalangan manusia2 yg saya sendiri xtau macamane nk cakap...
benda ni semua semua org pernah alami kot...sama juga dgn saya...

saya juga xleh nk lari dari sikap ni yg kadang2 dtg dlm fikiran saya...
tpi saya cepat2 tepis n nak elak drp pk bnda buruk pasal org...
astaghfirullah....banyak dosa hati yg telah saya lakukan tanpa saya sedari...

sebagai manusia....kita xde hak nak judge manusia kan..
sebab kita xtahu apa yg org tu alami...apa yg org tu lalui..
what they have been through in their life...ups and downs...semua perkara...

saya ada berhadapan dengan org yg tahu bercakap secara postif tapi attitude atau feedback yg dia bagi sangat negatif...
saya tau saya juga xperfect...tapi sekurang2 nya saya tak menghukum org lain dgn cara menunjukkan attitude negatif kepada mereka..
masih ada rasa belas ihsan n kemanusiaan dalam diri saya ni...
jagalah manner...sopan santun anda...fikir lah perasaan org lain jugaa...

kamu xtau...jadi kenapa kamu suka2 mentafsir manusia dgn tohmahan yg bukan...
kamu dah cuba memakai kasut mereka kah...yg mereka pakai melalui liku2 hidup mereka setiap hari
yg sdikit pn kamu tidak ketahui...
kamu siapa untuk menilai manusia....kita siapa....
ini pn peringatan untuk diri saya sendiri juga..

setiap perlakuan n kata2 yg kamu keluarkan..
fikirkanlah dahulu....bak kata org putih..think b4 u talk right??
macamana kalau kamu berda di tempat org tu...n org tu buat perkara yg sama...
apa kamu rasa...
kita ni manusia biasa...
semakin hari usia kita semakin bertambah...
sepatutnya fikiran kita pun biarlah matang....xdapat banyak sedikit pn jadilah...

saya tau bukan senang berhadapan dengn kerenah manusia yg kita xsuka..
tapi perlu ke kita pn jadi buruk macam mereka...xde guna pn buat mcm tu kan..
lebih berhikmah jika kita ambil pengajaran dari kesilapan mereka...atau mungkin itu juga
kesilapan kita sendiri...
biarkanlah dia..mungkin dia pn dah atau akan belajar daripada kesilapan dia...
ingat..kita bukan sesiapa untuk menilai...

sebelum menuturkan sesuatu...menjaja cerita yg bukan2..
fikirlah dahulu...tentang keadaan dia...tentang situasi dia...tentang perasaan dia....
xsalahkann...
memberi kemaafan saya tau bukan senang nak buat..
tapi cubalah...cubalah...dan cubalah....
saya juga berusaha untuk memperbaiki diri saya...
saya harap awak pn sama...

sekian...semoga Tuhan bka pintu hati saya dan awak juga...

Wednesday, June 13, 2012

RDBMS

Assalamualaikum..

today jari2 rasa nak menari2 atas keyboard comel i ni kan...
while waiting for my class to started at 11...
xlama je lg...

so...consequences kepada title RDBMS....Relational Database Management System...
is one of the subject yg agak complicated la bgi aku...
this semester aku kene ajar subject tu...so nak xnak..aku kene study n give my best for this time...
insyaAllah...

by the way...
i'm moving out to a new house again...
flat...tp okla....janji ada privasi untuk aku n aku rasa selamat...
rumah pun bersih.....oh Allah..permudahkanlah urusanku..
nanti mintak tlg kawan pak penakan aku untuk buat solat hajat sket...insyaAllah...

mood saya hari ni rasa blessed....
sebab saya tahu Allah sayang saya... :))

Thursday, May 31, 2012

tired

ya Allah....penatnya aku hadapi semua putar belit manusia....
semuanya sekadar untuk menyedapkan hati kita...
instinct kita selalunya betul...

susahnya nak tau manusia jujur atau tak dengan kita....
ikhlas kah mereka...kita xtau....
sedihnya hati...pilunya hati hanya Allah yg tahu...

pandainya manusia berlakon....
pandainya manusia memutar belit lidah mereka....
pandainya manusia melemparkan dusta....
semuanya untuk kepuasan diri mereka sendiri.....

ingatlah wahai manusia...
kamu tidak akan bahagia selagi kamu tidak jujur dalam hidup kamu....
selagi kamu tidak jujur dengan diri kamu sendiri...
apa yang kamu mahu dalam hidup kamu...
kamu fikirkanlah....janganlah kau jadikan hati manusia sebagai permainan kamu....

pocketful

Death, car accidents, falling down stairs, being hijacked, being mauled by a bear, are what I would consider as bad things. The saying goes that only bad things happen quickly and perhaps that's true. Maybe bad things have such a brief lifespan when they occur to the reduce the amount of pain you feel when you're hit by a truck or slapped through the face.

I believe that human beings are resilient and that we can bounce back from anything. Sometimes the pain is brief, but the healing process is lengthy, but it makes us appreciate the good things in life so much more. The belief that something better lies ahead, keeps us moving and the patient knowledge that good things comes to those who wait, is what keeps us motivated. So we take the good with the bad, because 'you can't have a rainbow without a little rain.'

May

Assalamualaikum....


Speaking about May 2012.....too many things happened unexpected...
i guess it's my bad hair month maybe...
being in the middle of some circumstances that i've never asked for...
it might be a good month for some of you....but not me....


terlalu byk perkara yg mengganggu fikiran aku kebelakangan ni...
things that only me n myself je yg tau n faham...
rasa kosong....(tetiba terngiang2 lagu najwa latif kat telinga...kosong..kosong..) pfftttt....
mood pn kureng sket la bulan ni.....
hemm....just move on with your life yana...


mak saya selalu pesan...n saya mmg diajar oleh kedua ibu bapa saya...
apa2 yg kita hadapi....jgn tambahkan masalah org atau bebankan org lain....
jika keadaan memaksa atau tersepit...
lebih baik kita yg mengalah n undur diri...
aku dah xnak susahkan sape2 lagi....




aku harap everything's will gets better in time...






Dear June...please be nice to me......

Thursday, May 10, 2012

Kisterrindu

Assalamualaikum...

ok..title tu sbnarnya nama sorang blogger ni....aku letak title tu sbb nk share article yg dia tulis...
so..let's readd!!!!... :)


Seringkali kita menyebut cinta,namun kita tidakkan mampu menafsirnya dengan hanya satu maksud. Cinta adalah sesuatu yang sangat luas maknanya dan selalu kita menafsirkan cinta itu ekslusif tertakluk kepada hanya satu orang.
Alangkah rugi dan tertipunya kita bila kita menafsirkan begitu, sedangkan cinta itu amat indah jika kita memahami. Cinta yang ekslusif dan paling hakiki, adalah cinta kepada Allah dan Rasulnya sahaja. Satu posisi yang tidak boleh diganti dengan suatu apapun.
Kemudian, datang pula cinta ayah ibu. Cinta yang berkemungkinan menjadi satu dimensi. Hanya ayah ibu akan menyayangi dan mencintai anak-anak mereka, sedangkan, ada  anak-anak tergamak menghantar ayah ibu ke rumah-rumah orang tua.
Dan paling popular, cinta sesama manusia. Kita selalu mengharapkan sesuatu yang abadi dari cinta dua kekasih hati. Namun, alangkah sekali lagi tertipunya kita dengan "hakikat" ini. Allah menjadikan hati manusia begitu besar dan penuh cinta. Mahu tidak mahu, kita pernah bercinta, dicinta dan menyintai. Namun, pernah terjadi kita dilukai, dan kita "berjanji" tidak akan jatuh cinta lagi.
Namun, bila pintu hati diketuk, kita kembali membuka hati dan bercinta lagi. Kenapa? Kerana hati itu bukan milik seseorang.   Hati dan cinta itu milik Allah. Allah menciptakan hati manusia secara fitrahnya penuh cinta dan kasih sayang.
Kita sayang dan cinta kepada ibu ayah. Lain cara kita menyayangi ibu, dan lain pula cara kita menyayangi ayah. Kita cinta kepada kakak, dan kita sayang kepada abang adik. Kita pernah menyintai A, dan kini kita mencintai B. Bagi seorang insan bernama lelaki, lebih mudah mereka mencintai seorang, dua, tiga atau ramai wanita dalam satu masa. Itu fitrah mereka. Mereka cinta semuanya, cuma dengan cara dan situasi yang berbeza. Wanita juga mampu melakukan begitu, cuma wanita lebih setia dan lebih beremosi.
Menyintai ramai orang dalam satu masa bukanlah perkara ajaib atau buruk, kita juga ada mengalaminya. Ia seperti menyukai McDonalds dan KFC, epal dan oren dalam satu masa. Bukan bermakna bila kita memilih, kita sudah melupakan pilihan yang lain, cuma, dunia Allah ini luas dan bervariasi. Rugilah jika kita hanya boleh memilih "satu" sahaja.
Cuma, wanita lebih gerun jika perlu "berkongsi". Mereka lebih gusar jika tidak disayangi dan dicintai lagi. Namun hakikat kasih sayang seorang lelaki, jika dilayan dengan baik dan penuh cinta, kasih sayang dan perhatian mereka masih sama. Cuma mereka tidak buta. Lelaki fitrahnya melihat dan melindungi. Fitrah lelaki suka kepada yang indah. Jadilah yang indah di matanya. Indah itu subjektif.
Fitrah lelaki melindungi. Mereka mahu melindungi wanita yang malang. Seorang lelaki perlu melindungi seseorang wanita yang teraniaya, dan dia mungkin suami anda. Wanita tidak boleh melindungi wanita sepertimana lelaki melindungi wanita. Wanita boleh menyokong secara emosi. Itu adalah tautan yang paling kuat.
Berbalik kepada hakikat cinta dan menyintai, jangan ditanya siapa di hati. Hati dan cinta itu sangat luas, sangat subjektif dan sangat mendalam. Jangan berharap menjadi "yang satu" di hati, tapi berusahalah menjadi "Nombor Satu" dihatinya. Cinta manusia tiada yang hakiki. Ia boleh berubah dan diuji.
Kembalikan hati kita kepada Allah. Hati kita juga milik Allah. Kita juga boleh berubah hati bila Allah mengkehendaki. Cuma, bercintalah dengan ikhlas dan menurut syariat. Di waktu cinta itu masih ada, nikmatilah ia dengan sepenuh ikhlas dan tulus kerana apabila hati itu diisi lagi atau berhenti menyintai, sekurang-kurangnya kita pernah berkongsi sesuatu perasaaan yang indah.Perasaan yang dikongsi itu benar.
Berdoalah kepada Allah agar cinta itu sejati, kerana apabila diuji, cinta menjadi semakin hebat dan kuat~atau mungkin juga menjauh. Allah tidak zalim bila Dia memutuskan cinta antara dua hati- cuma sebenarnya Allah ingin mengajarkan kita tentang sesuatu atau mengantikannya dengan sesuatu yang lebih baik lagi.


Tuesday, May 8, 2012

premier

okay...assalamualaikum.....

hemm..title premier sbb nampak tissue premier depan mata...hentam sajalah labu...
well...sebenarnya nak share video awal ashaari nyanyi lagu anuar zain utk scha time weds diorang...
and awal sgt schuweeeetttt (muncung sket time sbut tu yeee....hahah)

best weh dapat laki camtuh....sayang ko and romantik habisss.....
ok yana....baling harapan dan doa kau kat laut jauh2.....mana tau ada putera impian turun dari langit datang kutip harapan ko...haha..ok dah start merapu..ni smua pengaruh novel and drama melayu yee....tp bukan senang weh nk cari org y betul2 syg n faham kita cam kita syg n cuba faham dia....

yg penting kita jaga keikhlasan hati kita...org lain tu biarlah...sbb Allah kan adil...Dia pasti akan bagi ganjaran ngan org yg sabar....senyumm...senyumm.... ^__^
ok..dah mcm kerang busuk kot....tp kerang bakar sedap owww.... :P

yoshhhhh!!!!!....jom kita berangan....xhabis2 berangan....tp tah kemana jugak aku nih...

"i think i'm moving but i go nowhere..." tetiba terngiang2 lagu n dlm kepala....

okehhh....this is the clip i've mentioned above.....layanzzz..konpem cair tgk awal ni okayyy!!



ok semua...pastikan jgn sampai terbawa ke mimpi ok....haha ;P

Thursday, May 3, 2012

Lega

Assalamualaikum....(xjawab dosa...jawab sayaaanngggg) --> tiru gaya maria sket...

okeyyy....hari ni rasa lega sgt2 coz dah dapat booking tix untuk balik raya...
at least dah lepas satu beban rasanyaa....hehe..
xsabar tahun ni nak balik raya...jumpa family semua...
best jugak jadi perantau ni...lebih menghargai saat2 bila bersama famz kann...
itulah life....belajar dan terus belajar dari pengalaman....banyak aku belajar...
n kalo bleh xnak dah ulang the same mistakes.....
ape yg bleh let go...aku akan let go.....

oh Allah...permudahkanlah perjalanan hidupku....
aminnn...
May Allah bless u all guyss... ^__^  ---> comelkan aku senyumm...ahakzz.. :P

Thursday, April 19, 2012

gambaran kehidupan


Kita ini hanyalah bilangan hari dan waktu. Apabila sebahagian bilangan itu pergi, pergilah sebahagian dari kita ini.
Setiap bilah hari yang meninggalkan kita, membawa bersamanya pelbagai coretan, kenangan, rahsia, cerita, derita, bahagia dan segala rupa warna dan rasa.
Sebahagian yang tinggal menunggu giliran untuk melalui peristiwa yang sama.
Mungkin berbeza nama hari, bulan dan tahun, tetapi tetap sama pada keadaan dan peranan.
Ia akan membawa lagi sebahagian dari kita pergi meninggalkan kehidupan dunia ini. Sehinggalah pada saat tamatnya bilangan terakhir, maka ketika itu berakhirlah kehidupan kita di dunia ini.
Walaupun saban waktu dan hari bilangan itu pergi tidak kembali lagi, tetapi ia tetap meninggalkan kesan pada bilangan yang masih ada.
Kenangan, peristiwa, pengajaran dan bekalan yang dikutip oleh hari-hari semalam ditinggalkan untuk hari-hari mendatang. Adakala ia pahit, adakala manis, adakala kita membencinya, adakala kita menangisi kehilangannya dan adakala kita ingin melupai dan mengharapkan supaya bilangan itu tidak pernah wujud dalam diari kehidupan kita. Bilangan yang pergi dan datang jua menyimpan pelbagai rahsia setiap kita.
Bukan semua babak lakonan setiap insan diketahui oleh orang lain. Sebahagian besarnya adalah rahsia kehidupan, hanya dia dan Tuhan. Beruntunglah insan yang rahsianya di sisi Yang Maha Esa lebih baik dari apa yang disangka oleh manusia.
Ramai yang seakan merasa segala kezaliman dan kekejamannya ke atas orang lain berakhir dengan berlalunya hari-hari dirinya dan orang lain. Segalanya dilupa.
Tapi, kesan kesakitan dan luka yang ditinggalkan oleh hari-hari semalam tidak semestinya dilupai oleh yang dizalimi. Hari-hari yang pergi mewarisi luka-luka yang terpalit dalam memori.
Si mangsa tidak lupa. Allah juga tidak lupa, akan hari pembalasanNYA. Samada pembalasan itu hadir dalam baki hari-hari duniawi yang masih tertinggal ataupun pada Hari Pembalasan yang sangat agung.
Ataupun, pembalasan itu akan tiba dalam dua alam; dunia yang fana ini dan akhirat yang kekal abadi. Ataupun, Allah mengampunkannya atas ilmuNYA yang DIA Maha Tahu.
Hari yang pergi, jika ia kejelekan dan kotor hitam, kita diberi peluang untuk mengindahkan dan memutihkannya pada hari-hari yang masih berbaki. Adakala kejelekan itu tidak boleh diindahkan kembali melainkan melalui proses yang panjang. Adakala kekotoran dan kehitaman itu tidak boleh dicuci dan diputihkan dengan mudah. Mengambil masa yang lama dan memerlukan bahan pembersih yang banyak.
Ada kalanya pula, kita telah benar-benar membersihkannya namun oleh kerana warna hitam semalam terlalu kuat mempengaruhi pemikiran sebahagian orang, lantas mereka tetap menafikan warna putih, ataupun kain yang sudah kita bersih pada hari-hari yang berbaki. Mungkin mereka tahu hakikatnya telah suci, tapi masih ingin menafi atas sifat rakus insani. Ataupun, memang rupa jelek atau warna hitam semalam telah benar-benar membutakan mata dari melihat warna murni hari ini.
Namun, kita perlu yakin tanpa syak bahawa Allah benar-benar mengetahui segalanya. Dia Maha Mengetahui antara yang hitam dan putih, antara yang bersih dan kotor. Dia Mengetahui siapa hambaNYA yang bertaubat, siapa pula hambaNYA yang keras jantung hati. Penilaian Tuhan sentiasa adil tanpa kekurangan.
Hari-hari yang baki memberi peluang insan membaiki diri. Bahkan dengan keikhlasan kepada Tuhan, kebaikan hari ini dapat memadamkan keburukan hari semalam.
Sebahagian manusia pula menyangka bahawa kemanisan hari-hari yang pergi akan terus diwarisi tanpa siapa yang dapat menghalangi.
Tiba-tiba dia sedar, bahawa hari-hari yang berbaki tidak semestinya menjejaki warna-warna indah, ceria dan bahagia yang telah pergi meninggalkannya.
Duka mengambil tempat suka, derita merampas hari-hari bahagia. Sekali lagi diingatkan agar insan sentiasa bersyukur atas apa yang telah diberikan dan memohonkan dikekalkan nikmat kurniaan. Disuruh kita membunuh rasa bongkak dan takabur atas kurnia nikmat, kerana segalanya mungkin saja bertukar.
Senggara itu boleh menjelma dalam pelbagai rupa. Walaupun sang raja masih hidup di istana mewahnya, namun senggara boleh masuk dan mencabut gembira dan bahagia sekalipun dia masih berada atas singgahsana empuknya.
Kepada Allah juga pengharapan dalam setiap detik kehidupan. Dia Yang Memberikan segala kurnia sebagai ujian untuk sebahagian hamba-hambaNYA.
Hari-hari yang pergi dengan penuh dengan tangisan dan kesedihan tidak semestinya mewarisi airmata derita dan wajah duka untuk hari-hari yang menjelma selepasnya.
Tangisan dari sepasang mata mungkin terus mengalir pada hari yang berbaki, tetapi disebabkan gembira dan bahagia. Bukan lagi disebabkan sengsara. Hari-hari yang datang, tidak semestinya mencontohi lagi hari semalam. Bahkan derita semalam, memuncakkan kenikmatan apabila kebahgiaan menjelma pada hari ini.
Siapakah penentu segalanya? Allah. Allah. Allah tiada tuhan melainkan Dia Yang Maha Menguasai segalanya. Maka jangan hairan wahai teman, jika anda melihat yang miskin bertukar menjadi kaya, yang sengsara bertukar bahagia. Juga jangan hairan, jika berlaku hal yang sebaliknya. Sesiapa yang bertawakal kepada Allah, akan dibukakan baginya pelbagai keajaiban yang tidak disangka.
Akhirnya kita akui bahawa, kita hanya bilangan hari. Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan detik dan waktu. Kita semua akan sampai pada saat bilangan detik yang terakhir.
Di kala itu tamatlah segala drama dan babak-babaknya yang kita lalui di atas pentas dunia yang fana. Menunggu saat perhitungan Tuhan atas segala cerita yang kita lakonkan.
Segala lenggang lenggok watak dan gaya kita, telah tamat dengan berakhirnya bilah terakhir yang pergi dan tiada yang datang lagi. Tiada subsidi waktu dan hari yang mampu diberikan oleh sesiapa pun.
Segalanya kenangan bagi semua drama kehidupan. Tiada lagi teman, tiada lagi harta dan tiada lagi senyum tawa. Derita dan derita. Atau pun, tiada lagi derita, tiada lagi sengsara. Bahagia dan bahagia.
Di kala itu kita akan hidup dalam bilangan hari yang tiada kesudahan, dan waktu yang tiada berbaki. Ya Allah! Ampunilah kami ini.

By: Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

something that would always stay...


Monday, April 16, 2012

wishing

everything will fall into pieces one day....

Tuesday, April 10, 2012

April

April?...

roadtax..
car batt..
car service.....
flight ticket....

hmmm...

Friday, March 23, 2012

Sharing

Assalamualaikum..

mulakan hari dengan membaca buku...byk ilmu dapat....wehuuuu...alhamdulillah.. :)
senyum sampai ke telinga...

"Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu." (Surah Al-Maidah:28)


Baginda Rasul bersabda: "Jadilah engkau hamba yang dibunuh dan janganlah engkau menjadi hamba yang membunuh"

Allah itu Maha Adil dan Maha Penyayang....

Dalam satu hadis ada disebutkan: "Kekayaan yang sebenar adalah kekayaan hati."

Hidup ini biarlah kita mempunyai hati yang baik....
Jangan lah kerana hati orang lain yang busuk....hati kita turut menjadi busuk seperti nya.....

Jagalah hatimu kerana hanya Allah yang akan menilai hati kita :)
sabar adalah ubat yang paling mujarab....sabar itu ajaib :)

Tuesday, March 6, 2012

stay?

what should i do..

oh Allah...please show me the way....


Monday, March 5, 2012

gratitude

touched.... :)

tq dear 4 always pray for my happiness

Friday, February 24, 2012

no title

speechless.....

i think i want to quit...i'm not good in playing games...




Thursday, February 23, 2012

bittersweet


I made decision a years back to live my life as few regrets as possible. Granted it hasn’t always been easy, but I’ve put on my brave heart and face to tried and stay true to my word. It’s not easy to make major changes and major moves in your life, especially when it involves leaving the ones you love behind. It feels like there are so many reasons not to do something, but the one compelling reason that shouts from your guts, is the one that keeps u going.



Sometimes I’ve been wondering where I would be right now if I’ve made different decisions in my life. If maybe I had stayed with my family all the time, waiting for a good luck to come rolling to me...urghh...or maybe I’ve been better if I had not pursue my masters before but then still it was my dream...To achieve my mission of being an educational person and getting involve in this educational path…

I’ve been having a lot of ‘what if moments’ lately…with the hopes again and again was given to me but then still it turns out like ‘crash!!!’..Thinking what’s the best in your life and was everything you have done worth for u…having this type of life cliché ‘treating the one u love like u want them to treat u’…but then life is always not fair…no more hope...Thing’s always don’t happen the way u want it to be, but when they do, it’s always right on time…. :)



HOPE is the little voice you hear whisper in heart saying ‘maybe’ when it seems the entire world in your mind is shouting ‘no!’….tepuk dada tanya hati or ketuk kepala tanya akal..

They say the people u love the most are also the one who have the ability to hurt u the most. I do experienced this and it’s like a blade straight to the heart...might say luckily I’m still alive...Hmm...But still the most amazing thing is that it doesn’t kill you, as cliché as it sounds, it does only make you stronger.

The hurt and bitterness may linger for a while...Maybe not that ‘a while’...It does takes time, but soon it fades when we ourselves let it go. The longer we hold onto it, the more it eats at the core of our heart and may destroy you...Sometimes we didn’t realize that when one door is closed in front of you, there is still a lot of doors waiting for you to come in and might be a better door and better room for you to be more appreciated and respected.



Of course we do have experienced, learnt few things about people around us in our lifetime. Me myself have learnt that no other living creature can produce as much affection as another person and that almost no other living creature can hurt u more. I’ve learnt that people can be fickle, but then they are also caring.

I’ve learnt that people are cruel, they make mistakes that they sometimes have bad judgment, that they say hurtful things without a second thought, but most importantly, I’ve learnt that people need forgiveness.



People…You can never change the way they feel. Better let them do just what they will. For they will. If you let them steal your heart from you...”  You can’t change them but you can change how you react.

Friday, February 17, 2012

TQ

BFF will always stay with us right....insyaAllah..


thank you friend 

^_^